Entries Stuff FACEBOOK TWITTER ASK.FM FOLLOW DASHBOARD
A F H A M D A U D

Assalammualaikum ! Terima Kasih kepada semua yang sudi ke dunia maya saya ,disini lah tempat saya mencurah kasih,idea,dan segala tentang kehidupan saya. Bersyukur sangat kerana ramai di antara kalian yang sudi membaca setiap entry yang saya cipta. di mana bagi saya entri saya tidak lah sehebat entri di blog blog yang terkenal. Saya AfhamDaud seorang yang pemalu tetapi riang dan peramah pada semua orang dan sedikit arrogant :D lawat jugak blog Tutorial Afham
SKYPE: afhamkopi94
Instagram
║▌│█│ Official Blog ®│█║▌│

Tagbord



Old Entries



Credits

Template 55% by AtinTory .
Thanks too by B A P.

Re-Edit By AfhamDaud
SAAT AKU BERNIKAH PART2

Seronok melihat sahabat-sahabat yang sudah melangkah ke hadapan. Ada yang sudah bertunang. Ada yang sudah bernikah. Masing-masing berusaha untuk melengkapkan sebahagian daripada agamanya. Namun, harus diingat adab dalam bertunang dan bernikah.
Cubalah sebaik mungkin untuk merahsiakan pertunangan. Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud;
"Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan"
(Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu 'anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa' al-Ghalil)
"Kenapa nak perlu sorok pula. Aku buat benda baik. Bertunang. Nak kena heboh kat FB ni. Tukar status 'single' kepada 'engaged'."
Tidak menjadi masalah. Siapalah aku untuk menghalang dan mengatakannya perbuatan yang salah. Minta fatwa hati masing-masing. Jika dirasakan wajar untuk menghebahkan pertunangan, maka teruskan.
Namun, harus diteliti hikmah disebalik apa yang nabi ingatkan pada kita.
Kenapa perlu rahsiakan pertunangan?
1) Perlu diingat bahawa bertunang bukanlah sebagai 'lesen' untuk membawa anak dara orang lain 'dating'. Ke hulu ke hilir. Dia tetap bukan mahram bagi kita. Elakkan keluar berdua, melainkan bersama mahram.
2) Bertunang tidak semestinya membawa ke arah pernikahan. Ada sahaja yang bertunang, tetapi putus di tengah jalan. Nauzubillah. Bayangkan jika kita sudah heboh kepada satu dunia bahawa kita sudah bertunang. Tidak lama selepas itu, kita putus tunang disebabkan tidak sehaluan. Bukankah perkara tersebut mengaibkan, kerana pertunangan sudah heboh? Mungkin silaturrahim antara dua keluarga juga terjejas. Dihasut dan diapikan oleh orang luar.
Ada hikmah disebalik merahsiakan pertunangan. Jika putus ditengah jalan, sekurang-kurangnya hanya ahli keluarga sahaja yang tahu. Lebih kecil mudaratnya.
"Hmm, boleh ke tidak, kalau nak berhubung dengan tunang?"
Tidak menjadi masalah. Perlu berhubung, untuk urusan yang menjurus ke arah pernikahan. Penting untuk saling berbincang. Tetapi, jangan sampai berlebih-lebihan!
Jangan biarkan urusan menjadi alasan. Syaitan terlalu pandai dalam tipu daya.
"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar)"
(Surah al-A'raaf ayat 201)
Namun, ada juga golongan yang tegas dalam isu ini.
"Kita tak boleh berhubung dengan tunang kita! Kita kena jaga hati kita. Nanti zina hati. Biar ibu bapa kita sahaja yang uruskan."
Ada benar. Ada salahnya. Terpulang pada diri masing-masing. Mintalah fatwa hati.
Ustazah Fatimah Syarha pernah berkata dalam beberapa forumnya; "Apa itu urusan? Urusan adalah apa yang kita yakin boleh bentangkan hujah-hujah di hadapan Allah swt."

Masih Belum Tiba Masanya
"Hmm, aku masih belum berpunya lagi."
Hanya itu yang dapat kuungkapkan, apabila ditanya. Ramai juga yang mempersoalkan.
Aku percaya, di sebalik segala apa yang berlaku pada diriku, pasti ada hikmah. Aku sangka sudah berjumpa yang sesuai, namun mungkin bukan. Aku sangka si dia. Mungkin betul mungkin salah. Sungguh, jodoh itu rahsia Allah. Kita hanya mampu berusaha. Sedangkan yang sudah bertunang pun belum pasti bahawa itu adalah jodohnya!
Seseorang itu sememangnya jodoh kita, setelah terlafaznya akad nikah. Ya, setelah akad nikah. Bukannya setelah bertunang kerana hakikat pertunangan itu bukanlah suatu jaminan. 
Tidak perlu aku cerita kisah hidupku. Dikhuatiri membuka aib pula. Aku juga bukanlah manusia yang sempurna. Allah sedang memberi peringatan kepadaku. Persiapkan diri! Maka Allah akan berikan yang terbaik untuk aku!
Malang bagi manusia yang sibuk menerjah dalam percintaan terlebih dahulu, tetapi tidak mahu sibuk mempersiapkan diri ke arah pembinaan baitul muslim.
Justeru, pesan untuk dirku dan sahabat semua, lengkapkan diri dengan ilmu agama. Memperbaiki hubungan dengan Allah dan manusia. Bagiku, mempersiapkan diri lebih penting daripada asyik sibuk mencari calon yang sesuai.
Tidak dinafikan. Kadangkala, pernah juga terlintas dalam fikiran
"Memilih sangat ke aku ni?"
Ya. Aku mengaku. Tapi, kenapa aku memilih?
"Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)? Dalam pada itu manusia tidak (memilih jalan kebaikan) merempuh masuk mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan"
(Surah al-Balad ayat 10-11)
Nak cari teman wanita? Senang.
Nak cari girlfriend? Senang.
Caranya?
Pastikan anda berduit, dan mempunyai rupa paras, maka anda sudah mempunyai pakej!
Tetapi mencari seorang wanita solehah, untuk dijadikan sebagai zaujah atau isteri, yang sanggup susah senang bersama-sama. Yang di kala suaminya mempunyai masalah, dia sentiasa mendokong dari belakang. Memberikan semangat.
Mungkin sukar.

Aku bukannya mencari isteri untuk bersama-sama dengannya dalam masa satu hari sahaja, iaitu ketika majlis perkahwinan. Seronok mengambil gambar bersama isteri di majlis perkahwinan. Boleh 'update status FB' daripada 'single' kepada 'married'. Ramai orang 'like' dan 'comment'. Seolah-olah menjadi selebriti secara tiba-tiba. Seminggu kemudian, sudah sepi.
Maka sebab itu, aku harus memilih! Aku ingin bersamanya hingga ke syurga. Justeru, bagiku tidak salah memilih, kerana kita ada pilihan. Buruk atau baik.
Letakkan "Guideline"
"Aku rasa kau ni memilih sangat."
Pernah juga aku ditegur seorang sahabat. Aku mengambilnya sebagai kata-kata semangat. Monolog dalaman. "Bukankah dalam urusan agama kita perlu memilih?"
Aku letakkan 'guideline' yang mungkin bagi sesetengah orang, dirasakan agak melampau. Syadid. Jumud.
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka............"
(Surah an-Nur ayat 24-31)
Sekali lagi aku tegaskan, aku tidak mencari zaujah yang sempurna kerana diriku juga bukan seorang yang sempurna! Masih banyak khilaf dan dosa yang dilakukan. Astaghfirullah.
Namun, tidak salah untuk meletakkan penanda aras dalam memilih.
1) Berpakaian muslimah. Tak semestinya seorang ustazah dan mengambil jurusan agama. Aku lebih cenderung untuk memilih zaujah yang bertudung labuh, memakai sarung tangan dan stokin, berpakaian longgar dan tidak nipis. Kenapa? Aku mempunyai fatwa hati yang tersendiri.
Bagi aku, jika dia sudah 'settle' dari segi itu, InsyaAllah dia sudah faham akan tuntutan Islam dalam menjaga batas aurat. Bermakna dia sudah mampu menguruskan dirinya dari segi aurat! Maka, lebih mudah untuk dia fokus kepada hal lain pula, seperti terlibat dalam kerja dakwah dan masyarakat, serta mendidik anak-anak.
2) Memahami bahawa aku bukanlah hak yang mutlak kepadanya. Aku juga mempunyai tugas dakwah yang perlu dilaksanakan. Tugas aku sebagai hamba Allah. Tugas sebagai anak kepada ibu bapa. Tugas dalam masyarakat. Mungkin aku akan sibuk untuk terlibat dengan kerja-kerja dakwah. Kerana kita hidup di dunia sebagai seorang da'ie. Jadi, aku memerlukan seorang isteri yang benar-benar memahami.
Sebenarnya, banyak lagi yang ingin ditulis. Tapi, aku kira, ini adalah yang paling penting. Tetapi, bukanlah bermaksud yang lain tidak penting!
Nabi Muhammad saw bersabda: "Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras kamu dan harta kamu tetapi melihat kepada hati-hati kamu dan amalan-amalan kamu" (Hadith riwayat Muslim)
Namun, jauh disudut hati, aku sentiasa merasakan diriku tidak layak, memperisterikan seorang zaujah, seperti ciri-ciri di atas. Kenapa? Lihat sahajalah diriku. Begitu banyak dosa dan kesilapan yang pernah dilakukan.
Layakkah aku?
Aku lebih cenderung memilih seorang isteri yang sentiasa berusaha memperbaiki amalannya, daripada memilih seorang isteri yang sempurna. Takut kecewa di hari kemudian, kerana merasakan diri yang hina ini tidak layak!
"Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa."
(Surah al-Furqan ayat 74)
Inginkan cinta 'High Standard', kita kena persiapkan diri untuk jadi High Standard!
~ Saat Aku Bernikah (Bahagian 1) dan  (Bahagian 3)

0 Comment(s)

Newer Post
Older Post